Sim Rail.nl komt terug!
Beste bezoeker van Sim Rail.nl. Sim Rail komt terug. Hou onze site in de gaten.

Omschilderen

Op deze pagina leggen we stap voor stap uit hoe u een trein kunt omschilderen aan de hand van TgaTool2. Als u wilt dat uw omgeschilderde trein als onafhankelijke trein binnen Microsoft Train Simulator kunt gebruiken moet u eerst voor de trein een nieuwe map aanmaken (stap 1). Als u alleen de trein wilt omschilderen (originele trein verdwijnt) kunt u meteen beginnen met stap 2.

  1. Maak een nieuwe map aan met de naam van de te maken trein in de trainset map van Train Simulator (standaard: C:/Program Files/Microsoft Games/Train Simulator/trains/trainset).
  1. Kopieer de bestanden uit de map van de bron trein (de trein die u wilt omschilderen) naar de net aangemaakte map.

  2. Verander de naam van de .eng/.wag, .s en .sd bestanden in de naam van de te maken trein (geen spaties), zodat Train Simulator de trein als nieuwe trein zal herkennen. Als er ook xxxxxinside.s en xxxxxinside.sd bestanden zijn hoeft u hier de naam niet van te wijzigen. Wel moet u overal dezelfde naam gebruiken met dezelfde schrijfwijze. Echter als de bestanden oorspronkelijk niet dezelfde naam hadden voor de punt (.) dan deze nu ook niet dezelfde naam geven. Alle bestanden met dezelfde naam voor de punt geeft u wel weer allemaal dezelfde naam voor de punt.

  3. Dubbelklik op het bestand xxxxxxx.sd (niet xxxxxinside.sd). Er verschijnt nu waarschijnlijk het menu "Openen met". Kies hier voor "WordPad" en vink "Dit programma altijd gebruiken om dit bestand te openen" aan.

    Als het bestand geopend is verandert u op de tweede regel achter "shape" xxxxxxx.s in de naam die u bij 1b aan het .s bestand heeft gegeven. Vervolgens slaat u het bestand op in het bestandstype "Unicode Tekstdocument" met behoud van de extensie .s.

  4. Afhankelijk van of een wagon, locomotief of een treinstel gaat omschilderen zal u één of meerdere .wag en/of .eng bestanden aantreffen. Open deze bestanden als onder punt 1c staat beschreven in WordPad en voer in elk .wag/.eng bestand volgende wijziging door:

    .wag bestanden
    Vervang op de tweede regel het deel wat achter "Wagon (" staat door de nieuwe naam van de wagon. Doe dit ook op ongeveer de vijfde regel door de bestandsnaam (.s bestand) tussen "WagonShape (" en voor ")" te vervangen door de nieuwe naam van het .s bestand zoals deze bij stap 1b is ingevoerd en sla vervolgens het bestand op.

    .eng bestanden
    Vervang op de tweede regel het deel wat achter "Name (" staat door de nieuwe naam van de te maken wagon. Doe dit ook op ongeveer de vijfde regel door de bestandsnaam (.s bestand) tussen "WagonShape (" en voor ")" te vervangen door de naam van uw .s bestand zoals deze bij stap 1b is ingevoerd. Onderaan in het bestand doet u dit ook nog bij "Engine (" en op de daaronder staande regel achter "Wagon (" en sla vervolgens het bestand op.

    Nu de trein als zelfstandige trein binnen MSTS beschikbaar is kunnen we met het daadwerkelijke omschilderen beginnen (stap 2 en verder).


  1. Download vanaf http://www.mwgfx.co.uk/train/tgatool2.htm het programma TgaTool2 voor Microsoft Train Simulator en installeer deze op uw computer.

  2. Start TgaTool2 en klik op de optie "Load" uit het menu "File". Selecteer nu als bestandstype "Ace Image" en blader naar de map van de te om te schilderen trein, gebouw of ander object. Als u in de juiste map bent aan gekomen kunt u een .ace bestand selecteren en vervolgens openen om te beginnen met het echte schilderwerk. Vaak moet u wel even zoeken naar het .ace bestand met het juiste deel van de trein dat u wilt gaan schilderen.

  3. Als u het .ace bestand heeft geopend zult u ongeveer een beeld als in afbeelding 1 voor u hebben.


Afbeelding 1



  1. Door nu op "Send Main Image to Editor" te klikken in het menu "Image" zal de skin bewerkbaar in Microsoft Paint worden geopend.

  2. Vervolgens kunt u de skin bewerken, eventueel met gebruikmaking van andere tekenprogramma's, tot het uiterlijk dat u wilt hebben voor uw "nieuwe" trein. Bij het wijzigen van de skin moet de totale afmeting van de skin in pixels gelijk blijven.

  3. Nadat u de trein in Paint heeft bewerkt klikt u "Opslaan" in het menu "Bestand" van Paint. Als u vervolgens weer naar TgaTool2 gaat kunt u met de optie "Reload data" uit het menu "Image" de bewerkte skin weer naar TgaTool2 overbrengen.

  4. Als de skin die u aan het bewerken bent ook over een zogenaamde Alpha Channel beschikt zal u dit rechtsboven (afbeelding 2) in TgaTool2 kunnen zien. Alhoewel het bewerken van dit Alpha Channel in principe niet noodzakelijk is kunt u dat doen door nu stappen 5 t/m 7 opnieuw uit te voeren. In stap 5 kiest u dan "Send Alpha Channel to Editor" in plaats van "Send Main Image to Editor".


Afbeelding 2



  1. Nadat u de skin, eventueel met Alpha Channel, weer terug heeft in TgaTool2 kunt u deze weer opslaan in het .ace-formaat. Hiertoe gaat u naar het menu "Export" en kiest u voor één van de drie volgende opties: "Ace (no Alpha)", "Ace (Alpha)" of "Ace (-Trans)". De optie "Ace (no Alpha)" moet u hebben als de skin niet over een Alpha Channel of transparante delen beschikt. "Ace (Alpha)" moet u hebben als u in TgaTool2 rechtsboven een Alpha Channel ziet staan (zie stap 8). Ten slotte gebruikt u "Ace (-Trans)" als de skin transparante delen heeft. Als u bij het exporteren een foutmelding krijgt kan het zijn dat u de locatie van MakeAce nog moet opgeven. Om dit te doen gaat u naar het menu "Prefs" en kiest u de optie "Locate MakeAce". Blader in het opgekomen venster naar de map Utils van Microsoft Train Simulator (standaard: C:/Program Files/Microsoft Games/Train Simulator/Utils) en selecteer daar "makeace.exe" en klik vervolgens op "Open".

  2. Nu u dit deel van de skin heeft omgeschilderd kunt u nog de andere delen van de trein onderhanden nemen door de stappen 3 t/m 9 te herhalen. Als u de hele trein heeft voltooid kunt u met de "Consist Editor" van de "Activity Editor" de trein toe voegen aan een "consist", zodat hier binnen de simulator mee te rijden is.


Als u fout meldingen krijgt, Train Simulator crasht of niet meer wil starten heeft u ergens een fout gemaakt in de naamgeving van de bestanden. Controleer de gemaakte wijzigingen, verbeter ze en probeer opnieuw. Als het probleem blijft voortdoen is het mogelijk dat u een bestand te weinig heeft gekopieerd van de oorspronkelijke trein. Gewoon domweg proberen tot het wel werkt is vaak een goede oplossing (wel even van de gewijzigde bestanden een reserve kopie maken). Als u Train Simulator echt niet meer aan de praat krijgt is het verwijderen van de complete map van uw trein uit de trainset map van Train Simulator de enige oplossing om de boel weer werkend te krijgen.

Erik Kruithof
SGSP
Sim Rail.nl
31-12-2020
3612
8371